linafranssons.blogg.se

22 år och sambo. Pluggar till förskollärare i Norrköping och är väldigt intresserad av genus och feminism. Dricker öl och går på konserter. #crazycatlady

att vara tjej

Publicerad 2014-03-04 21:48:00 i Dagens, tankar,

något jag verkligen älskar med att vara tjej måste ändå vara ansiktsmasker och blomdoftande parfymer.
jag kan använda en blomdoftande parfym, eller en vaniljdoftande parfym utan att någon höjer på ögonbrynen.
jag kan blogga om att jag använder ansiktsmasker och att jag målar naglarna utan att någon säger att det är fel på mig.
 
vi hade en tvål hemma förr från yves rocher som luktade hyacinth, och den luktade mycket. jag vet inte om ni provat grejer därifrån men det finns vissa grejer som verkligen luktar! kanske inte så mycket på kroppen, men duschtvålarna doftar mycket i i flaskan åtminstone. i varje fall, min bror gillade denna tvålen mycket och använde den, jag undrade varför den började ta slut och det visade sig att han använde den. både jag och mamma sa att det var en "tjejtvål" och att han inte skulle använda den. han struntade i oss. precis som en ska göra.
 
jag menar, varför ska en kille gömma sig för att han tycker något luktar gott eller göra annorlunda för att andra säger det åt en? i vissa kretsar ses det som ytligt om tjejer vill ha spakväll, men hur ser det ut om killarna slängde tv-spelskontrollerna och istället hade spakväll?
 
idag skulle jag inte höja på ögonbrynen eller undra för idag uppmuntrar jag olikhet. min bror använder både "kill" och "tjej"-dofter fortfarand eoch inte har han någon gång kallats för bög.
 
jag tror att många av oss är snabba på att dömma. oavsett vad det gäller, en åsikt, en klädstil eller en identitet. varför får tjejer men inte killar? jag vet att jag inte är unik i mitt tänkande men jag undrar ju såklart.
 
om en kille har rosa idag så är det "inte så farligt", men kan han sminka sig? lukta bommor och måla naglarna? nej, jag tror inte det. inte utan att kallas just bög.
 
jag är övertygad om att vi om några år inte kommer tänka på sånthär. jag menar, jag blir ju inte kallad för man eller butch bara för att jag har brallor, men det har inte varit okej i så många år ändå.
 
det kommer snart förändringar. förändringar som inte bara tillåter utan även uppmuntrar alla sidor att var annorlunda. för det är det vi är. annorlunda.
 
jag vill se mera sånthär! killar lägg upp bilder på er i ansiktmask, snälla!!

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lina Fransson

22 år, bosatt i Linköping med min karl som heter Carl. Två bebiskatter på halvtid. Förskollärarstudent, julaftonsbarn, feminist och jävligt hetsigt temperament. Jobbar med ett psyke som aldrig lyder mig. Gillar kaffe, glass, öl, piercingar, festivaler, mys och SOL. Jag gillar inte människor men ogillar dem heller inte.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela